slechte adviezen migraine

Neuroloog Jessica Kiarashi uit de Verenigde Staten publiceerde onlangs op de site MigraineAgain een rijtje ‘adviezen die je als migrainepatiënt regelmatig krijgt van vrienden of bekenden’. Ontdek in dit artikel welk slecht advies je gerust naast je neer kunt leggen en welke alternatieve tips je in overweging zou kunnen nemen.

Auteur: Jessica Kiarashi, vertaald en bewerkt door Leo van Os
Uit: Hoofdzaken #4, 2019

De meeste tips of adviezen die je zo spontaan krijgt zijn verre van behulpzaam. Mensen bedoelen het natuurlijk goed, maar hebben geen idee hoe het is om dag in dag uit met migraine te moeten dealen. ‘Drink je genoeg water?’ ‘Heb je een chiropractor geprobeerd?’ ‘Of zou acupunctuur je kunnen helpen?’ Wat ze niet door hebben is dat ieder van ons unieke en complexe migraine-ervaringen heeft. Ze begrijpen niet dat we een individuele benadering nodig hebben en ook verdienen. Ze stoppen iedereen met migraine in dezelfde versimpelde doos.

SLECHT ADVIES #1: Neem gewoon een pijnstiller

Dit is een lastige, want sommige mensen hebben baat bij triptanen, paracetamol, aspirine of ibuprofen (of een andere NSAID). Maar als je er te veel van inneemt, kan er een nieuwe migraineaanval ontstaan. Dit oneerlijke verschijnsel heet hoofdpijn door ‘medicatie-overgebruik’. Dit kan ontstaan wanneer je vaker dan vijftien dagen in de maand deze medicatie inneemt. Hoewel triptanen of pijnstillers die voor jouw migraine voorgeschreven worden vaak helpen, kunnen ze dus ook bijdragen aan het ontstaan van hoofdpijn als je er te veel van inneemt.

SLIMME TIP: Wissel af
Wissel therapieën af om hoofdpijn door medicatie-overgebruik te voorkomen. Deze migraineaanvallen kunnen soms voorkomen worden door binnen je behandelingsplan te variëren in plaats van te blijven steken in een pijncarrousel. In plaats van te vertrouwen op pijnstillers als NSAID’s of opiaten (zoals het beruchte oxycodon), probeer dat af te wisselen door bij sommige aanvallen een triptan te gebruiken (als je dat al niet doet). Helaas kunnen ook triptanen kunnen medicatie-overgebruik veroorzaken wanneer je er meer dan 9 à 10 per maand neemt. Een andere optie is om ‘natuurlijke zaken’ als gember in de thee of ijs tegen het hoofd te gebruiken zodra je de migraine voelt opkomen; soms helpt dat.

SLECHT ADVIES #2: Probeer te ontspannen, je hebt te veel stress

Niets is stressvoller dan wanneer je verteld wordt dat je te gespannen bent! Stress veroorzaakt geen migraine, maar is een symptoom ervan. Wel kan stress een trigger zijn die de migraineaanval erger maakt. Onderzoek heeft aangetoond dat stress ook eraan kan bijdragen dat incidentele aanvallen uitgroeien tot chronische migraine.

Slimme tip: Doe regelmatig ontspanningsoefeningen; neem extra pauzes om te ontspannen gedurende stressvolle periodes.
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen is te leren herkennen wanneer je lichaam in de ‘vecht- of vlucht-’ stand staat en jezelf dan toestaan om een pauze te nemen. Het is belangrijk om je bewust te zijn van oplopende stress en om dan te proberen te ontspannen, bijvoorbeeld met  lichamelijke oefeningen zoals yoga, door gewoon een wandeling te maken of een paar minuten ademhalingsoefeningen te doen.

SLECHT ADVIES #3: Ontdek je triggers en vermijd ze

Was het managen van je migraine maar zo eenvoudig. Om te beginnen, er zijn wel honderden potentiële triggers en het is onmogelijk (en ongezond) om ze allemaal te vermijden. Niet alle triggers hebben hetzelfde effect op iedereen en verschillende triggers kunnen je verschillend beïnvloeden op verschillende momenten. Sommige kun je zelf beïnvloeden, zoals sterke geur, andere helemaal niet, zoals hormoonfluctuaties. Artsen zijn het lang niet altijd eens over de rol van triggers bij migraine; sommigen willen dat je alle mogelijke triggers vermijdt, anderen geven triggers niet meer dan een ondergeschikte rol.

Slimme tip: houd een dagboek bij om mogelijke triggers te ontdekken.
Denk na wat je bereid bent te veranderen: dieet, slaapgewoonten, sport… maar pas op voor trigger-angst.

SLECHT ADVIES #4: Het is maar hoofdpijn, gewoon doorbijten

Het vergt veel geduld en kracht om kalm te blijven als je je door slecht advies niet gehoord voelt.

Slimme tip: sta jezelf toe om uit te rusten.
Ja, we weten het, je ‘to-do’ lijst is lang, je moet nog op pad, je moet nog dingen afmaken, je moet mensen spreken. Simpel gezegd: je hebt een druk bestaan. De rem zetten op wat je doet is wel het laatste dat je kan of wil doen, maar het kan wel eens het meest belangrijke zijn. Door de symptomen van een migraineaanval te onderdrukken kun je ervoor zorgen dat de aanval erger wordt en langer duurt. Rust is geen optie, het is een noodzaak. Soms heb je het nodig om een time-out te nemen.

SLECHT ADVIES #5: Het zit tussen je oren

Migraine is een slopende chronische hersenziekte met een onthutsende impact op zowel de man of vrouw die het heeft, als familie, vrienden en zelfs het eigen levensonderhoud.

Slimme tip: Probeer te accepteren dat migraine niet jouw schuld is.
Jij hebt niets gedaan waardoor je de migraineaanval zelf veroorzaakt, laat staan ‘verdient’.

SLECHT ADVIES #6: Probeer eens… (vul maar in)

Als je lieve buurvrouw ongevraagd maar met de beste bedoelingen jou – uiteraard slechte – raad geeft, zorgt dat er helaas niet voor dat je jouw migraine beter kan verdragen, integendeel. Mensen denken dat ze je helpen, maar het is in ieder geval frustrerend en soms ronduit pijnlijk om zulke adviezen te moeten aanhoren. Migraine is een ziekte die vaak helaas nog onvoldoende wordt erkend door de omgeving.

Slimme tip: doe je huiswerk en verdiep je in behandelingen die effectief zouden kunnen zijn.
Een open instelling en vasthoudendheid zijn uitstekende eigenschappen voor mensen met een onverklaarbare ziekte als migraine. Stop niet met zoeken en met het bevragen van anderen – je weet nooit wie een idee heeft dat voor jouw gezondheid het verschil kan maken.

HET ALLERBESTE ADVIES: Luister naar je lichaam en ga voor behandelingen waarvan bewezen is dat ze werken.

Jij kent je lichaam zelf het beste; maar soms zijn de eenvoudigste dingen – het naar jezelf luisteren – het moeilijkst. We hebben allemaal allerlei verantwoordelijkheden, maar als ‘zorgen voor jezelf’ niet je hoogste prioriteit heeft, glijden de andere dingen ook steeds verder af. Neem de tijd om te rusten. Gebruik regelmatig ontspanningsoefeningen. Leer self-management. Maak een eigen plan, met medicatie of andersoortige behandelingen, ter voorkoming van aanvallen. En zorg dat je op de hoogte bent en blijft.