Gezond leven

Veel mensen hebben vragen over de relatie tussen leefstijl (inclusief voeding) en het krijgen of voorkomen van hoofdpijn. In algemene zin geldt dat hoofdpijn niet wordt veroorzaakt door een ongezonde levensstijl, maar een ongezonde levensstijl kan hoofdpijn wél uitlokken en/of verergeren. Kortom: een gezonde leefstijl is voor iedereen belangrijk, maar zeker als je regelmatig last hebt van hoofdpijn.

Die uitlokkende factoren worden triggers genoemd. Wanneer je weet wat jouw triggers zijn, kun je jouw leefstijl daarop aanpassen. Een goed hulpmiddel hiervoor is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Hierin houd je de ernst en frequentie bij van de hoofdpijn en van eventueel andere bijkomende verschijnselen. Daarnaast houd je ook bij met welke uitlokkende factoren je in aanraking bent gekomen, of je medicijnen hebt gebruikt en wat het effect daarvan was. Bij migraine kun je ook hormonale veranderingen, zoals menstruatie, noteren.

Aan de hand van de gegevens in het dagboek kan worden nagegaan of er sprake is van bepaalde patronen die het stellen van een diagnose mogelijk maken. Ook wanneer de diagnose is gesteld, is het verstandig om het hoofdpijndagboek te blijven invullen. Dan kan er worden vastgesteld of door de behandeling de frequentie, intensiteit en / of duur van de hoofdpijn afneemt.


De belangrijkste leefstijltips op een rij:

Nachtrust

Voldoende slaap is van belang omdat pijn een energievreter is. Wanneer je moe wordt, kun je ook minder goed omgaan met pijn, wat weer leidt tot nog meer vermoeidheid et cetera.

Ook kan een slecht slaapsysteem ervoor zorgen dat spieren te weinig ontspannen tijdens het slapen. Zorg voor een goed matras en kussen, zodat hoofd, rug en nek goed ondersteund zijn.

Ontspanning

Mensen met ernstige hoofdpijn zijn vaak allergisch voor het woord ‘stress’. Alsof daarmee alles gezegd is. Op zich is stress geen probleem, het hoort erbij, iedere dag. Vaak is het zelfs positief omdat het helpt om goed te presteren. Stress betekent druk: als je gestrest bent, sta je onder druk.

Maar als de druk te hoog oploopt en te lang duurt, kan er wel een probleem ontstaan. Uiteindelijk kun je zelfs ‘overspannen’ of een ‘burn-out’krijgen.

Voeding

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor een relatie tussen het eten en/of drinken van bepaalde voedingsmiddelen en hoofdpijn. Toch geven veel mensen aan dat ze het idee hebben dat er wel een relatie is. Met behulp van een diëtist en/of het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan je onderzoeken of er bij jou een relatie is tussen wat je eet/drinkt en een aanval.

Wanneer je de basisregels van het Voedingscentrum aanhoudt, ben je al een eind op de goede weg:

  • Eet gevarieerd: eet elke dag producten uit de schijf van vijf.
  • Eet niet teveel: Overgewicht is een steeds groter probleem, o.a. omdat we meer eten dan we nodig hebben.
  • Minder verzadigd vet: Dit veroorzaakt hart- en vaatziekten. Eet zo min mogelijk.
  • Plantaardige voeding. Brood, aardappelen, groente en fruit zijn de basis van een gezond dieet.
  • Eet veilig: Bewaar en bereid eten hygiënisch en voorkom voedselvergiftiging.

Bewegen

Bewegen is nodig om gezond te blijven. Het verbetert de fitheid, het concentratievermogen en helpt ontspannen. Daarbij gaat het om meer dan af en toe sporten, hoe goed dat op zichzelf ook is. De sleutel is om elke dag geregeld te bewegen, dus ook op het werk en in je vrije tijd. Het helpt je te ontspannen en houdt je lichaam fit en gezond.

Wees matig met alcohol

Veel mensen die last hebben van migraine geven aan dat (rode) wijn een uitlokkende factor is. En bij mensen die lijden aan clusterhoofdpijn is bewezen dat het drinken van alcohol in een clusterperiode een aanval kan uitlokken.

Stop met roken (en ook met meeroken)

Roken, of zelfs meeroken, kan een hoofdpijnaanval uitlokken of een bestaande hoofdpijnaanval verergeren.


Migraine-triggers

Er zijn triggers die specifiek een migraineaanval kunnen uitlokken:

  • Lichamelijke factoren,Invloed van hormonen, hormonale schommelingen door je menstruatie, eisprong (ovulatie), zwangerschap of overgang
  • Geneesmiddelen,bijvoorbeeld anticonceptie (hormonen), bloedvat verwijdende medicijnen (nitraten), slaapmedicatie en sommige antibiotica
  • Omgevingsprikkels,bijvoorbeeld fel en/of flikkerend licht, hard geluid/lawaai, sterke geuren en tabaksrook
  • Weersomstandigheden,een lage zuurstofdruk, dus bijvoorbeeld hoog in de bergen, kan een aanval van migraine uitlokken net als hevig onweer, luchtdrukverschillen, storm, hitte, kou en een airco.