De bedrijfsarts, mijn leidinggevende en/of mijn behandelaar geven tegenstrijdige adviezen, wat nu?

Het kan gebeuren dat de bedrijfsarts en/of jouw leidinggevende vindt dat je bepaald werk kunt doen, of dat je een bepaald aantal uren moet kunnen werken, terwijl jouw neuroloog, psycholoog of andere behandelaar je een heel ander advies geeft. Wat doe je dan?

Zorg allereerst dat je zelf goed begrijpt wat je kunt en wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn en wat je nodig hebt, en neem je terugkerende hoofdpijn serieus. Als je de indruk hebt dat de bedrijfsarts/leidinggevende onvoldoende begrijpen wat de impact van jouw hoofdpijn is op werk, probeer dit dan zo helder mogelijk uit te leggen. Je kunt hierbij ook de Arbeidsparticipatietool gebruiken, de brochure ‘Migraine en Werk’ en je kunt hen verwijzen naar de Richtlijn Migraine en Werk. Je vindt deze tools hieronder bij het kopje ‘Aan de slag’.

Ook kun je de bedrijfsarts vragen contact op te nemen met jouw behandelaar (bijvoorbeeld de neuroloog of psycholoog), of andersom. Bedrijfsartsen en behandelaren zijn hier over het algemeen wat terughoudend in, dus bereid je goed voor en dien je verzoek krachtig in. Het kan helpen dit verzoek schriftelijk te doen.

Kom je er zo niet uit en ben je het niet eens met het advies van de bedrijfsarts, dan kun je advies inwinnen bij de vakbond, een arbeidsjurist of het Juridisch Loket. In het uiterste geval kun je bij UWV een deskundigenoordeel aanvragen: een onafhankelijk en deskundig oordeel over de situatie. Zie onder het kopje ‘Meer lezen’.

Meer lezen

Wie kan mij helpen?

  • Hoofdpijnnet biedt aan haar leden de dienst Adviespunt Werk. De coaches van Adviespunt Werk kunnen met je meedenken over vervolgstappen.
  • Juridisch Loket of vakbond.

Aan de slag

 

Ook gebruik maken van het Adviespunt Werk?

Word lid van Hoofdpijnnet

 

De antwoorden zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld en verwijzingen zijn gekozen op basis van de inhoudelijk toegevoegde waarde. Bekijk hier onze disclaimer.