Ik krijg andere medicatie of ik stop tijdelijk met alle medicatie (detox). Hierdoor kan ik mogelijk minder (goed) werken. Wat nu?

Het kan voorkomen dat je arts of neuroloog je nieuwe medicatie voorschrijft waardoor je vervelende bijwerkingen ervaart. Of misschien heeft je arts je aangeraden af te kicken van alle hoofdpijnmedicatie of pijnstillers. Dit kan ervoor zorgen dat je (tijdelijk) niet of niet goed kunt werken. Wat nu? Het is begrijpelijk dat je hier tegenop ziet, zeker als je je al vaker hebt moeten ziekmelden. Maar houd het lange termijndoel voor ogen: als je nu even doorzet, hoef je je daarna wellicht minder vaak ziek te melden.

Ook gebruik maken van het Adviespunt Werk?

Word lid van Hoofdpijnnet

Verandering van medicatie

Misschien adviseert de arts/neuroloog (andere) preventieve medicijnen. Misschien krijg je last van bijwerkingen die invloed hebben op je werkvermogen. Je kan je bijvoorbeeld minder goed concentreren, of je mag (tijdelijk) niet autorijden. Vraag hiernaar bij je jouw arts/neuroloog of apotheker en vraag eventueel of er alternatieven zijn. Deze bijwerkingen merk je meestal vooral in de eerste weken, daarna worden ze vaak geleidelijk minder.

Als de bijwerkingen fors zijn, is het raadzaam dit te bespreken met je leidinggevende en/of de bedrijfsarts, zodat je zo nodig tijdelijk aanpassingen kunt regelen op het werk. Bijvoorbeeld een andere dagindeling of taken. Pas na drie maanden kan het effect van de medicijnen goed worden beoordeeld. Daarom is het vaak verstandig om ‘vol te houden’. Na die periode kun je samen met de neuroloog beslissen of het effect voldoende is en of dat opweegt tegen de bijwerkingen.

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn (MOH)

Het kan ook zijn dat je medicijnafhankelijke hoofdpijn hebt ontwikkeld, omdat je te veel medicatie hebt genomen. De enige remedie is dan om tijdelijk helemaal te stoppen met pijn-/aanvalsmedicatie. Je kunt te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen en dit kan tijdelijk invloed hebben op je werkvermogen. Twee tot tien dagen na het stoppen met medicijnen kun je last krijgen van een toename van de hoofdpijn, depressieve gevoelens, lusteloosheid, misselijkheid en slaapstoornissen. Je kunt dan alle steun gebruiken. Maak dus met je leidinggevende en eventueel de bedrijfsarts een plan van aanpak voor die periode. Lees ook de vraag ‘Om het werk vol te houden slik ik te veel medicatie. Wat nu?’.

Monique kickte af van pijnstillers

‘Overleg met je leidinggevende hoe om te gaan met je werk tijdens de afkickperiode’

‘Vraag bij de arts naar een contactpersoon die vragen kan beantwoorden tijdens het afkicken. Als je een baan hebt, overleg dan met je leidinggevende hoe om te gaan met je werk tijdens de afkickperiode.’

 

Extra informatie op het ledenportaal

Meer weten over dit onderwerp? Op het ledenportaal van Hoofdpijnnet vind je extra uitgebreide antwoordpagina’s met nog meer filmpjes, brochures, checklists en heel veel andere nuttige informatie over Hoofdpijn & Werk.

Word nu lid

Het ledenportaal met alle extra informatie is alleen beschikbaar voor leden van Hoofdpijnnet. Meld je nu aan en profiteer meteen van fijne voordelen en extra’s:

  • Je krijgt toegang tot het ledenportaal met achtergrondverhalen, alle edities van het magazine Hoofdzaken en meer;
  • Je kunt een beroep doen op het Adviespunt Werk;
  • Je kunt meedoen met de webinars en meetings exclusief voor leden;
  • Je ontmoet andere mensen met ernstige hoofdpijn, ook online;
  • Als lid van een patiëntenvereniging kun je de cursus ‘Sterk met pijn‘ volgen;
  • Je kunt een vraag stellen aan ons Medisch Advies College;
  • Je blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via ons magazine Hoofdzaken (4 x per jaar).

De antwoorden zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld en verwijzingen zijn gekozen op basis van de inhoudelijk toegevoegde waarde. Bekijk hier onze disclaimer.