Ik ben vaak moe. Hoe deel ik mijn werkdagen op een zo gezond mogelijke manier in?

Heb je regelmatig hoofdpijn, dan kost dat je lichaam veel energie. Nog afgezien van het ziek zijn en pijn hebben zijn er vaak afspraken met artsen of andere behandelaars. Ook kun je te maken krijgen met onbegrip uit je omgeving of met zelftwijfel. Ook dit kost energie. Het is dus zaak om slim met je energie om te gaan. Hoe doe je dit en hoe deel je je werkdag op een zo gezond mogelijke manier in?

Werk jij de dag na een zware hoofdpijndag extra hard om de verloren uren in te halen? Dat is begrijpelijk, maar niet zo goed voor je. Je hebt tijd nodig om te herstellen. Je kunt die dag best iets doen, maar ga niet over je grenzen heen. Als je jezelf nooit de tijd gunt om te herstellen van je hoofdpijn, dan put je jezelf op den duur uit.

Het algemene advies is: bouw pauzes in voor herstel door even het werk het los te laten. Dit hoeft niet lang te duren, ook iets langer op het toilet blijven zitten of even een kopje thee halen kan al helpen. Heb je iets meer tijd, haal dan een frisse neus en maak een wandeling. Gebruik deze momenten ook om even te checken bij jezelf: hoe staat het met de energie? Wat heb je nu nodig?

Marloes heeft migraine

‘Balans zoeken is moeilijk’

‘Vanwege mijn hoogsensitiviteit en migraine raak ik snel overprikkeld. Toch heb ik een hekel aan routine, dus die balans zoeken is best lastig. Iedere ochtend probeer ik wat yoga te doen, en ik wandel veel.’

Lees meer

Soms is dit niet genoeg en moet je grondiger te werk gaan. Je moet leren waar je je grenzen liggen, en deze grenzen ook erkennen. Ook is het zaak om in kaart te brengen waar je vermoeidheid vandaan komt. Voel je je lichamelijk moe, of is je vermoeidheid cognitief of emotioneel van aard? Pluis uit welke dingen je veel energie kosten en hoe dit komt. Zijn er bijvoorbeeld op je werk bepaalde taken of omstandigheden die niet goed bij je passen? Onderzoek ook hoe jij je batterij weer oplaadt, waar je energie van krijgt en hoe je het beste herstelt. Wees ook niet bang om de hulp van een coach of zorgverlener in te schakelen als je hier niet alleen uitkomt.

Kijken: ‘Energie verdelen tijdens het werk’

In onderstaand filmpje geeft adviseur en trainer Annemiek de Crom tips over hoe je op een gezonde manier je energie over de werkdag verdeelt als je een chronische aandoening hebt.

Meer lezen

Wie kan mij helpen?

  • Hoofdpijnnet biedt aan haar leden de dienst Adviespunt Werk. De coaches van Adviespunt Werk bieden een luisterend oor en denken mee over oplossingen om met plezier aan het werk te gaan en te blijven.
  • Een fysio- of ergotherapeut die gespecialiseerd is in chronische pijn of vermoeidheid kan je helpen de optimale dagindeling te vinden.

Aan de slag

Wil je meer inzicht krijgen in wat jou energie kost en wat juist energie geeft? Bekijk dan deze Checklist Energievreters en energiegevers.

Ook gebruik maken van het Adviespunt Werk?

Word lid van Hoofdpijnnet

De antwoorden zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld en verwijzingen zijn gekozen op basis van de inhoudelijk toegevoegde waarde. Bekijk hier onze disclaimer.