Mijn collega’s en leidinggevende begrijpen me niet. Hoe leg ik uit wat ik heb?

Heb je vaak hoofdpijn en loop je daarbij aan tegen onbegrip bij je leidinggevende en collega’s? Dat is vervelend, maar niet zo vreemd: ze kunnen meestal niet aan je zien hoe beroerd je bent. De enige manier om begrip te kweken is door duidelijkheid te geven over wat je hebt en je hoofdpijn goed uit te leggen. Dat is de eerste stap naar oplossingen. Lees hieronder hoe je dit aanpakt.

Bereid het gesprek voor

In de eerste plaats is het zaak dat je algemene kennis hebt over jouw vorm van hoofdpijn, zodat je goed kunt uitleggen wat de aandoening inhoudt. Ten tweede moet je goed weten wat jouw hoofdpijn voor jou persoonlijk betekent. Hoe verloopt een gemiddelde aanval? Welk effect heeft een hoofdpijnaanval op je werk? Hoe beïnvloedt een aanval de belasting die je zowel lichamelijk als geestelijk aankunt? Je moet dus eerst zelf helder krijgen hoe vaak je hoofdpijnvallen hebt, hoe hevig deze zijn en hoe lang deze duren. Je kunt hiervoor een hoofdpijndagboek gebruiken. Houd daarnaast ook eens een periode bij wat precies de invloed van de hoofdpijn op je functioneren precies is. Wat kun je nog wel, wat kun je niet? Door volledig zicht op je situatie te krijgen, bereid je je goed voor op een gesprek over de gevolgen van je aandoening op je werk.

Martine heeft migraine

‘Door de migraine – die er niet mocht zijn – voelde ik me vaak eenzaam en genegeerd. Nu praat ik er meer over, ook op mijn werk. Want als ik er niets over zeg, hoe kunnen anderen er dan rekening mee houden?’

Ga het gesprek aan

  • Spreek met je collega’s één moment af waarop je rustig jouw verhaal kunt vertellen. Doe dit op een moment waarop je je goed voelt. Je kunt vooraf eventueel met je leidinggevende of bedrijfsarts bespreken wat de beste aanpak is.
  • Leg uit wat jouw hoofdpijn voor jou betekent. Hoe vaak heb je er gemiddeld last van en wat voel je dan? Hoe ontwikkelt de pijn zich zonder medicatie en hoe met? Maak het niet dramatisch, houd het bij feiten. Geef eventueel informatiebrochures.
  • Leg uit welke invloed de hoofdpijn heeft op jouw werkzaamheden. Kun je op sommige dagen niets en op andere dagen minder? Wat kun je dan wel en wat niet? Wat heb je nodig? Wat zou voor jou een oplossing zijn? Zorg dat je dit zelf helder hebt.
  • Realiseer je dat je collega’s zo hun eigen overwegingen, belangen en klachten hebben. Verplaats je ook in hen: vraag hoe het voor hen is en of zij bereid zijn en of het mogelijk is samen met jou te kijken naar eventuele knelpunten en oplossingen.
  • Misschien is het nodig hier af en toe op terug te komen, zodat collega’s het niet vergeten. Maar ook om te evalueren of de gemaakte afspraken werken, of dat jullie toch samen naar andere oplossingen moeten zoeken.

Kijken: ‘Vertel je op je werk wel of niet over je chronische aandoening?’

Vertel je op je werk wel of niet over je ziekte of chronische aandoening? Arbeidscoach Annemieke de Crom, gespecialiseerd in werken met een chronische aandoening, geeft in dit filmpje nuttige tips.

Meer lezen

  • Deze gesprekskaart van Hoofdpijnnet en WomenInc biedt je praktische tips over hoe je het gesprek over hoofdpijn met je werkgever aangaat.
  • Brochure Migraine en Werk van Hoofdpijnnet. Die vind je hier. Hoewel de brochure gaat over migraine, zijn veel oplossingen en adviezen ook bruikbaar bij andere vormen van hoofdpijn.

Wie kan mij helpen?

  • Je leidinggevende kan je helpen het gesprek met je collega’s aan te gaan.
  • De bedrijfsarts, of eventueel een vertrouwenspersoon, kan je helpen het gesprek met je leidinggevende en/of collega’s aan te gaan. Zie ook de vraag ‘Wat kan de bedrijfsarts voor mij betekenen?’.
  • Hoofdpijnnet biedt aan haar leden de dienst Adviespunt Werk. De coaches van Adviespunt Werk kunnen je helpen het gesprek met je werkgever of collega’s voor te bereiden.

Aan de slag

  • De Arbeidsparticipatietool, waaraan ook Hoofdpijnnet heeft meegewerkt, geeft algemene informatie over de verschillende vormen van hoofdpijn. Je kunt deze gebruiken om je leidinggevende en/of collega’s meer te vertellen over hoofdpijn.

De volgende brochures kun je aan je collega’s geven:

Ook gebruik maken van het Adviespunt Werk?

Word lid van Hoofdpijnnet

De antwoorden zijn met de grootst mogelijke zorg samengesteld en verwijzingen zijn gekozen op basis van de inhoudelijk toegevoegde waarde. Bekijk hier onze disclaimer.